Houtwerk van mijn 30-tiger Town Sedan.

Na demontage bleek het originele hout in zo’n verre staat van ontbinding te zijn dat ik het met fluwelen handschoenen heb verwijderd. Dit om de originele maten en vormen zo veel mogelijk in stand te houden om het later met nieuw hout na te kunnen maken. Na wat speurwerk bleek de bodem uit eiken- en de verdere opbouw uit Amerikaans essenhout te bestaan. Om kromtrekken te voorkomen werd het hout vroeger uit meerdere delen opgebouwd. Ook ik heb deze constructie aangehouden, met dit verschil dat diverse delen nu met een sterke constructielijm zijn verlijmd. Voor het verlijmen zijn eerst de delen met behulp van een vlak- en verdiktebank goed vlak en haaks geschaafd. Vlak en haaks hout is een goed uitgangspunt om het recht te kunnen verlijmen, maar ook het aftekenen van de later uit te zagen rondingen en uitsparingen gaat beter vanaf goede vlakke en haakse zijden. Na het verlijmen en aftekenen is het geheel met behulp van een scherpe lintzaag uitgezaagd. Na de ruwe vormen gezaagd te hebben zijn we verder gegaan met de fijnafwerking: in de juiste vorm schuren en daarna de benodigde sponningen en gaten frezen. Allemaal bewerkingen die zeer nauwkeurig uitgevoerd moeten worden, dit omdat na montage de houtconstructie exact de juiste afmetingen moet hebben. Dit is zeer belangrijk omdat al dit hout constructief hout is, wat wil zeggen dat het de stabiliteit en vorm van de carrosserie moet waarborgen. (per slot van rekening wil je graag dat later de deuren open, maar ook weer op de juiste manier dicht gaan) Voor montage heb ik het nieuwe hout met een middel tegen houtworm en boktor bewerkt en daarna nog 3x met Pantser Jachtlak behandeld.

Hout binnewerk A-Ford Hout binnewerk A-Ford
Hout binnewerk A-Ford
Hout binnewerk A-Ford
Hout binnewerk A-Ford Hout binnewerk A-Ford Hout binnewerk A-Ford
Hout binnewerk A-Ford
Hout binnewerk A-Ford Hout binnewerk A-Ford
Hout binnewerk A-Ford


Tekst volgt nog...